Veřejná správa 07-08/2019: španělské letectvo chce Linux na 30 let

Španělské letectvo chce Linux na 30 let

Španělské vojenské letectvo se potýká s problémy v oblasti informačních technologií, zejména s rychlým zastaráváním a nedostupností bezpečnostních oprav. Podrobněji to vysvětluje plukovník Fernando Acero Martin, ředitel sekce kybernetické obrany.

„Naším hlavním problémem jsou bezpečnostní aktualizace; bez nich jsme vystaveni riziku. Například letadlo má životnost 30 let, nebo i více. ICT systémy pro toto letadlo mají však životnost jen 10 let nebo méně.“ Navíc trvá 2 – 6 let, než je produkční systém nasazen do ostrého provozu.

Plukovník Acero Martin vidí řešení v nasazení Linuxu a dalších otevřených technologií. „Máme úspěšná nasazení SLES12 a SUSE Studia. Jedno z nich je to, čemu říkáme ‚hraniční systém‘.“ Je to spustitelný obraz bezpečnostně posíleného operačního systému na izolované pracovní stanici. Jen přes tento systém mohou do vnitřní infrastruktury vstupovat data zvenčí (po otestování na malware).

„V tuto chvíli používáme více než 250 takových hraničních systémů – prakticky s nulovými náklady, protože jsou založeny na starých systémech bez pevných disků. Výrazně zvyšují bezpečnost našich systémů, omezují incidenty a bezpečnostní události,“ říká ředitel kyberobrany.

Co španělské letectvo v open-source světě postrádá, je linuxová distribuce s velmi dlouho životností, řekněme 30 let. „Potřebujeme systém, který bude mít správné akreditace pro naše použití: Společná kritéria pro bezpečnost a leteckou certifikaci pro bezpečnost. A potřebujeme, aby správně běžel na starém hardwaru a byl vysoce modulární. Myslím, že jedinou cestou je zde open source, protože tlak trhu umožňuje jen velmi obtížně toho dosáhnout v proprietárním softwaru. OSS může běžet na mnoha platformách, má dobrou podporu starého HW, je modulární, umožńuje vám vybrat si jen potřebné balíčky a pracuje na všech druzích embedded systémů.“

Letectvo ale nemá ambice to řešit samo: „Nemáme schopnost sami udržovat linuxovou distribuci po dobu 30 let. Ale existují i jiné průmyslové oblasti a aplikace s podobnými potřebami. Například lodní doprava, výroba a distribuce energie, řízení letového provozu, úprava a distribuce vody, železniční doprava a řízení, letecké a letadlové systémy, zdravotnické systémy a zařízení, výroba automobilů a palubní systémy nebo Internet věcí.“

Za nejlepší cestu plukovník považuje celoevropské řešení, spravované nadnárodní neziskovou organizací a fungující jako součást stabilního, bezpečného a důvěryhodného evropského technologického ekosystému. Tato potřeba už byla identifikována na více místech, zatím se ale neobjevila žádná skutečná iniciativa, která by to začala řešit.

Celý článek zde.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *